3 lutego wystartował oficjalnie program "NaszEauto", wcześniej roboczo nazywany "Mój elektryk 2.0". To głośno zapowiadany pomysł nowego rządu na dotacje do zakupu auta elektrycznego. Zobacz, ile możesz zyskać, jak się ubiegać o pieniądze na zakup oraz czy opłaca się brać udział w tym nowym programie.
Pierwszy program dopłat do samochodów elektrycznych "Mój elektryk" zakończył się w wakacje 2024 r., gdy wydano cały przewidziany na niego budżet w wysokości blisko miliarda złotych. Starczył on na wsparcie rejestracji około 25 tys. nowych elektryków na polskich drogach. Wtedy dotacje się skończyły, ale teraz powracają - w nowej formie i z nową nazwą.
28 stycznia na wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta ogłosił nowy program o nazwie "NaszEauto" i jego warunki. Celem rządowej inicjatywy, która wcześniej już zdążyła zaistnieć w powszechnej świadomości jako "Mój elektryk 2.0", jest niezmiennie dofinansowanie zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego samochodów elektrycznych i wsparcie w ten bezpośredni sposób rozwoju polskiej elektromobilności.
"NaszEauto" - kto może skorzystać i ile na tym zyska?
Nowy program adresowany jest do osób fizycznych oraz prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, a dofinansowanie dotyczy nowych aut elektrycznych. Jako takie ustawodawca rozumie egzemplarze o przebiegu do 6000 km, które przed zakupem nie były rejestrowane, lub miały tak zwane "tablice rejestracyjne profesjonalne" (czyli białe z zielonymi znakami - w przyrodzie bardzo rzadko spotykane). Maksymalna wartość dofinansowanego pojazdu wynosi 225 tys. zł netto (bez VAT-u).
Bonifikata w ramach programu "NaszEauto" wynosi maksymalnie 40 000 zł, przy czym słowo maksymalnie jest tutaj kluczowe, bo do uzyskania takiego wsparcia potrzeba spełnić szereg wymogów, uwarunkowanych Twoimi zarobkami i chęcią oddania starego auta na złom. Opcje przedstawiają się następująco:
Jak ubiegać się o dotację z programu NaszEauto?
Zależnie od tego, czy samochód chcesz kupić, czy finansować którymś z dostępnych narzędzi, proces wygląda następująco:
Dla osób kupujących samochód elektryczny:
Dla osób finansujących auto elektryczne przez leasing lub wynajem długoterminowy:
Wnioski można składać online już od 3 lutego 2025 r. i będą przyjmowane do 30 czerwca 2026 r. Łącznie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ma do wydania w tym programie 1,6 miliarda zł, co w praktyce przekłada się na przyczynienie do rejestracji w tym czasie co najmniej 40 tysięcy aut elektrycznych na polskich drogach. Czy tak się stanie? To omawiamy w naszej opinii o programie "NaszEauto" - sygnał końca Zielonego Ładu.